In tegenstelling tot het succes vorig jaar dat...
China schreef geschiedenis door maandag het eerste in eigen land geproduceerde grote passagiersvliegtuig te presenteren.
Het vliegtuig C919 werd ontwikkeld door de commerciële vliegtuigenproducent Corp. of China (COMAC) en met het toestel goedgekeurd voor commercieel gebruik verwacht COMAC te gaan concurreren met de Airbus 320 en de nieuwe generatie Boeing 737.
De C919 heeft 158 zitplaatsen en een standaard bereik van 4075 kilometer . De eerste vlucht staat gepland voor volgend jaar maar COMAC zal het toestel echter nog wel drie jaar moeten testen voordat het officieel op de markt mag.
COMAC deelde maandag ook met ede media dat het al 517 orders van 21 buitenlandse en binnenlandse klanten heeft geaccepteerd. Het model wat maandag is gepresenteerd is het basis model maar COMAC is op dit moment ook bezig met de productie van kleinere, langere en zaken versies van de C919. Daarbij komt ook kijken dat de nieuwe generatie jets die COMAC gaat produceren ook totaal anders gaan worden ingericht in vergelijking met andere vliegtuigmaatschappijen.
De C919 is het resultaat van zeven jaar lang werken door een groep van 200 vliegtuigontwikkelaars en een onderzoekteam van 36 onderzoekers uit 20 provincies in China. Meer dan 30 verschillende buitenlandse ondernemingen droegen bij aan het leveren van onderdelen en het leveren van meer dan 200.000 technici voor de productiecyclus.
‘’Het vliegtuig gebruikt het allerbeste van binnenlandse en buitenlandse bronnen en was ontworpen en gemaakt aan de hand van de richtlijnen van de internationale normen.’’ Zei de hoofdontwerper en algemeen directeur van COMAC, Wu Guanghui.
In het vliegtuig zijn102 nieuwe toepassingen van technologie en materialen. En dankzij de samenwerking met Honeywell voldoet het toestel aan alle regels voor veiligheid, betrouwbaarheid en efficiëntie zei Briand Geer de voorzitter van Honeywell Aerospace Asia Pacific.
COMAC heeft met alle recente ontwikkelingen binnen de vliegtuigbranche aangetoond dat het ervaring heeft opgebouwd met betrekking tot de productie en ook met de luchtwaardigheid testen en hierdoor wordt het proces voor het verder ontwikkelen van de C919 alleen maar makkelijker zei Wu.
De ontwikkelingen van COMAC is ook goed nieuws voor de Chinese luchthavens, waarvan de grootste luchthavens een jaarlijkse doorvoer zien van meer dan 10 miljoen passagiers.